Při poskytování těchto stránek nám pomáhají soubory cookie. Používáním stránek s tím vyjadřujete souhlas.
Další informace.
Ú v o d n í   s t r á n k a  |  Reklama   
Dopřejte si ryzí česká okna Otherm.


Stavební materiály > Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba

Nejnovější příspěvky v tomto vláknu:
http://www.ceskykutil.cz/stavba-zahradni-pec... , host, 1.2.2017
Pak není co řešit - pokud můžete, použijte p..., Jaroslav David, 30.10.2016
Tyto akumulační cihly budou právě na té SILC..., host, 30.10.2016
Má mít funkci akumulační. Izolační vrstvu bu..., host, 30.10.2016
odpovím zatím dotazem - jakou funkci ta vrst..., Jaroslav David, 30.10.2016
Stránky: 1, 2 | Zobrazit celou diskuzi   

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
21.10.2016 0:37, počet návštěv: 2638
Přejít na: tento příspěvek (zjistit adresu)

Dobrý den.

Chci postavit chlebovou pec. Postavím ji na cihlovém obvodovém zdivu, "L" svařovaný obdélníkový rám. Základ budou tvořit v tomto rámu volně uložené duté cihly v řadách propojených "T" ocelí. Na tento základ udělám cca 2-3 cm betonovou desku. Na beton přijde izolační deska SILCA 250 KM s odolností do 1200st. zamezující tepelný únik a urychlující tak akumulaci tepla. Na desku položím klasické červené cihly. Další vrstva bude už dno pece a bude z 3cm žulových desek. Aby byla akumulace tepla přes žulu do cihel co nejefektivnější, udělám na cihlách spojovací vrstvu (1cm)  z mletého šamotu + SALITH ZT, která vytěsní všechny vzduchové spáry. Pec bude obdélníková s podélnou klenbou z klasických červených cihel kladených podélně naplocho. A tady začíná můj problém, nejsem si totiž jist, jakou maltou či jílem, nebo čím vlastně správně spojovat cihly, aby jejich spojení bylo zaručené bez hrozby, že tepelně namáhané cihly ze stropní/vrchlíkové části třeba vypadnou a klenba se vlastně celá následně zhroutí.

Protože nejsem z oboru, nemám žádné zkušenosti. Uvažoval jsem, že by byla vhodná asi výše uvedená malta z mletého šamotu (0,1 - 3) + SALITH ZT + vodní sklo. Domnívám se totiž, že cihly by měly být k sobě vlastně přilepené, ne pouze seskládané, to by možná/asi nefungovalo. Na takto vytvořenou klenbu chci ze stejné malty nanést další "akumulační" vrstvu s větším obsahem šamotu (asi stejně jako pod žulové desky) cca 3cm. Na to by přišla izolační vrstva ORSTECH LSP H 4cm fixovaná králičím pletivem, která bude bránit úniku tepla a urychlí jeho akumulaci. Následující vrstva už bude jen z cementové malty cca 3cm. Na upečení pizzy a chleba by mělo být tepla dost a dost. Koupil jsem už veškerý materiál a chystám se začít, ale netroufám si kvůli té klenbě. Tak to je můj problém.

Můžete mi, prosím, poradit jak na tu klenbu? Jakou správnou maltu a v jakém složení, aby konstrukce byla bezpečná a spolehlivá nehrozilo uvolnění a vypadnutí cihly/cihel které tvoří vrchlík klenby?

Připojit reakci   
   

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.243.18 (?)
21.10.2016 8:20
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Mate uz nieco napozerane? Pizza oven - je tam toho viac.

An Introduction to the Pompeii brick oven

Niekto na spoje pouzival kachliarsku hlinu s pieskom, niekto miesal zmesy. Na nete je mnozstvo textovych navodov, ak budem mat cez vikend cas tak dohladam.  

Par rokov dozadu som intenzivne studoval rozne stavby, a nikde som nevidel pouzitie cervenej tehly pre priamy styk s ohnom, vsade pouzili samotove, cervene len ako vonkajsiu okrasnu vrstvu

How to build a wood fired pizza/bread oven

Připojit reakci
      

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


Jaroslav David (51) - xxx.xxx.131.212 (?)
21.10.2016 11:12
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Klidně použijte klasické červené cihly, nic se nestane, teplotu kterou potřebujete hravě snesou.

Podle vašeho popisu bych to viděl že konstrukce je v pořádku, nejsem si jistý těmi žulovými deskami mohly by praskat... ale možná ne. Nebo to udělejte ne z desek, ale z "kostek"... prostě aby tam bylo dost spár ve kterých se odehraje dilatace. Jako docela dobrou alternativu bych viděl vrstvu "samodomo" žárobetonu který byste si vyrobil sám tím, že byste použil směs cement-antuka-kamenná drť (třeba ta žula) v poměru 1:1:1

Teď ale k té klenbě. Jedna připomínka. Jestli jsem pochopil správně, chcete cihly na klenbu položit "naplocho". Tak to takto nedělejte, dejte je na kant a to buď na 12,5 cm (cihly nabok), nebo i na 25 cm (cihly na výšku). Klenba takto bude sice o dost těžší a spotřebujete více cihel, ale bude menší nebezpečí že vám nějaká cihla vypadne. Naplocho je malá plocha mezi cihlama a bude to "viset" na té maltě, která se při pohybech při tepelných změnách vydrolí ať bude jakákoliv. Takže cihly "na kant", tím pádem musíte dobře zakotvit záklenky do kterých se bude klenba po bocích opírat. Nejlépe stáhnout ocelovými profily a to tak, že dáte zvenčí dva "I" profily po bocích, na koncích provrtané a vpředu a vzadu to stáhnete závitovými tyčemi. Při prvním vyhřátí si klenba "sedne" dotáhnete nebo povolíte (to uvidíte jak bude potřeba - dělejte zatepla) a tímto se definitivně zakotví.

Pokud jde o tu maltu. Tu směs jak navrhujete, klidně použijte, ale do klenby jí dávejte co nejméně. Klenba by vlastně měla držet sama svou vahou, nejlepší je když tam není malta vůbec žádná, ale to byste musel použít ne cihly, ale kleňáky (cihly klínového profilu buď po délce nebo po výšce). Takto když použijete cihly "normálky" budete je klást na ramenát a to tak, aby "dole" (tedy uvnitř pece) se navzájem dotýkaly (tedy žádná malta) a nahoře se budou rozevírat. Toto rozevření právě vyplníte maltou. Není na škodu zvenčí do toho rozevření "nacpat" nějaké větší kamínky, odštěpky cihel, střepy. Klebna bude pevnější. Jinak pokud jde o maltu, docela dobrou zkušenost mám i s obyčejným flexibilním lepidlem na kachličky. Je to s podivem, ale dobře se s ním pracuje a dobře drží i v teple. Nepoužívejte žádnou šamotovou maltu - ta nemá pevnost.

Pokud jde o cihly, tak šamotové jsou sice pěkné, ale zbytečné, navíc jedna stojí cca 70 Kč.

Připojit reakci
         

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
21.10.2016 14:16
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Děkuji za dobré rady. Většinou jich ale, byť dobře míněných, nebudu moci využít. Prvním důvodem je, že už mám nachystaný svařenec základního rámu a ostatní ocelové prvky. Jiným kladem cihel bych potřeboval o dost širší rám  sad a do toho se mi skutečně nechce. Znamenalo by to všechno zgruntu překopat. Při rozmýšlení konstrukce jsem totiž vycházel z rozměrů a vlastností konstrukčních prvků, ze kterých bych chtěl pec postavit a výsledná konstrukce a tvar pece je vlastně jejich zoptimalizovaný průmět. Jako příklad je ona izolační deska SILCA 250 KM, kterou už tak budu muset dělit a v případě navrhované změny bych musel koupit ještě jednu, kterou bych využil jen částečně s větším zbytkem. Deska je dost drahá. Celkově by to přineslo podstatné, a neefektivní zvýšení nákladů.


Druhým, také vážným důvodem je, že stavbou cihel na kant by se podstatně zvýšila hmotnost celé pece, což by sice, bráno pouze z hlediska hmotnosti, v zásadě nevadilo, protože bude sedět na zděné zídce, ale vyšší hmotnost bude znamenat i vyšší náročnost na vytopení. Vytopení bude trvat déle s větší spotřebou dřeva a získané teplo bych určitě v naprosté většině nevyužil. Bylo by to neefektivní. Škoda času i dřeva.
Vaše rada, že klenba musí být samonosná, je naprosto jasná a správná. V případě cihel naplocho, jak správně říkáte, a já jsem z toho měl hned obavu, to standardním postupem nebude možné. Je tedy nutné najít něco, čím by bylo možné nahradit malou plochu cihel, působící se sousedními prvky samosvorně. Napadly mě dva způsoby.
Jeden je jasný, určitě by fungoval. Jde o vnitřní podpůrný klenbový pás z jedné paty klenby na druhou v místě každého cihlového spoje, což by v mém případě znamenalo pět pásů oceli (tl. 2mm, šířka cca 25mm). Při této metodě by se cihly pohodově kladly jedna vedle druhé s dotykem hran tvořících vlastní klenbu pece. Vrchní vnější spáry vzniklé zakřivením klenby by se daly dobře vyplnit, jak jste souhlasil, zmíněnou maltou s vodním sklem. Tato konstrukce by byla určitě spolehlivá a fungovala by. Jen ty pásy uvnitř pece by nebyly nic moc. Ale v zásadě by nevadily. Přesto se mi to nezamlouvá, pouze v nezbytném případě.
Druhý způsob, který mě napadl, by s žádnými pásy nepočítal. Přemýšlel jsem nad tím, jak vytvořit pomyslný materiál, který by se jakoby ohnul a vytvořil klenbu. Jeden prvek mám daný – klasické červené cihly. Báječné by bylo, kdyby byly jakoby navlečené, jako korálky, na spojovací např. tyči. Jenže to je pouhá fikce. To by se ale nedalo ohnout atd. atd. Pořád se mi to vracelo až mě napadlo, že by se to dalo nahradit systémem přesně umístěných závrtů 5 mm, hlubokých asi 30 mm propojených ocelovými spojkami (drát O 3 mm), které by v okamžiku stavby působily lehce napruženě a nahrazovali třecí vazbu klenby. Tím, že by se vrchní vnější spáry zakřivení vyplnily už zmíněnou maltou, by vlastně vznikla quasi betonová výztuž, držící cihly na svém místě. De facto by každou cihlu takto na místě zadržovaly na delší straně 4 ks těchto spojek. Nevím, jaká by se dala docílit vypalovací teplota pece, teoreticky možná (?) něco blízko 1000°C. Tím by mohla vzniknout keramická vazba, která by zaručila pevné zakotvení cihel. Ale i kdyby ke keramické vazbě nedošlo, byla by tu pořád chemická vazba z cementového zámazu o tloušťce cca 3 cm a ta by se taky měla postarat o pevné ukotvení cihel kladených naplocho. Výpalem by si klenba sedla a zůstala by pevná. Spojky z ocelového drátu by sice teplem ztratily svou původní napruženost, ale tu by nahradila nově vzniklá chemicko/?keramická vazba a svrchní tlak materiálu – zámazu. Zhroucení by nemohlo hrozit, protože tavná teplota oceli je někde okolo 1500°C, čehož v této peci nelze nikdy docílit. Přesto, oproti vašemu nedoporučení, bych potom asi použil mnou navrhovanou maltu se zvýšeným obsahem mletého šamotu, protože i tato vrstva bude mít teplotně akumulační funkci. Byť, nebo právě proto, že nebude působit jako nosná při tvorbě klenby.
Metoda je to neobvyklá, nevyzkoušená, určitě pracnější, ale výsledek by mohl být asi velmi efektivní i efektní. A navíc by zůstala výhoda nižší teplotní náročnosti při vytápění pece. Co říkáte na tento můj výmysl. Myslíte, že by to mohlo fungovat?

Velmi vám děkuji za radu na zakotvení záklenků. Musím promyslet jak a kde provést provlečení závitové tyče, aby nebyla narušená celistvost broušené hladké plochy žulových desek. Ale to už bude jen detail oproti řešenému problému s klenbou.

Prasknutí žulových desek se nebojím. Určitě nebude docházet k prudkému ochlazení, které jediné by mohlo být důvodem k prasknutí. Ale i kdyby k tomu došlo, naprosto nic by se nedělo, protože desky budou uloženy do ještě tvárného, nevytvrzeného lože, kde budou pevně sedět a ani bočně nemohou nikam uhnout, nebo se vydout. Teoreticky vzniklá puklina by neměla žádný zásadní vliv. Deska by dál pevně seděla na svém místě a plnila funkci akumulátoru tepla. Při vyhřívání pece určitě k praskání nedojde.

Kdybych však, jak navrhujete jako možnost, použil žulové kostky, což je teoreticky možné, vznikl by problém, jak je kvalitně vyrovnat, aby vznikla hladká plocha. Bylo by to asi horší a navíc pracnější.

A konečně cena. V původním zámyslu pece jsem uvažoval šamotové cihly, mohl bych je mít za 37 Kč/kus, ale jen by zdražily celkovou stavbu bez náležitého efektu. Proto ty žulové desky, které jsem koupil ve výprodeji v Baumaxu za cenu 28Kč za kus 300x300x3 mm. 6 kusů bude tvořit základ pece.

Připojit reakci
         

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
21.10.2016 15:23
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Zrovna mě napadla paradoxně nejjednodušší a nejefektivnější metoda. Dobrou flexou s diamantovým brusným kotoučem si mohu velmi snadno upravit cihly do klenákové podoby. Nepůjde o víc jak 9 cihel, neby-la by to ani nijak namáhavá metoda. Dobrou flexu mám, jen nevím, zda patřičný kotouč, ale i s tím co mám (Ø150) bych měl jednoduše úpravy cihel docílit. Pak už nebude o čem se bavit, cihly budou skutečně samosvorně tvořit klenbu. Bude stačit jen další akumulační vrstva z mletého šamotu a Salithu.

Připojit reakci
            

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


Jaroslav David (51) - xxx.xxx.131.212 (?)
22.10.2016 9:13
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

No - vidím že to máte promyšlené a máte vymyšlené postupy které jsou docela originální a mimo obvyklou praxi. Neříkám že nebudou fungovat. jen pár dalších poznámek:

1. Keramickou vazbu při teplotách v peci nevytvoříte... a na nějakých >1200 st.C pec nevyhřejete ani náhodou. Takže se musíte plně spolehnout na vazbu chemickou. Možná by bylo dobré použít cement hlinitanový místo obyčejného.

2. Vyrobit kleňáky naplocho - no lepší než nic. Takže do toho. Ono pouhých 9 cihel... měl jsem představu o větším rozsahu... takhle skoro o nic nejde.

3. Žulové desky 3 mm silné... to je předpokládám překlep. K praskání-nepraskání žuly bych chtěl připomenout, že není žula jako žula. Žula je dost heterogenní hornina a skládá se z několika (až mnoha) minerálů. Jejich chování v jedné "mase" se dost těžko odhaduje a může dojít k celé škále efektů od docela dobré odolnosti až po naprosté rozsypání. Zvažte tedy konstrukci pece tak, aby se ty žulové desky eventuelně daly vyměnit aniž by se musela vybourat nějaká podstatná část pece.

Držím palce, a ať Vám ten chleba chutná.

Připojit reakci
               

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
26.10.2016 0:21
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Udělal jsem si model kladení cihel klenby. Měl jste pravdu. Budu muset klenout 24 ks, aby šlo opravdu o klenbu, jinak by byla sázka, zda to bude držet. Bude to chtít víc práce, ale vyplatí se to. Ano, u té žuly je chyba. Rozměr je správně 300x300x30 mm.

Děkuji vám za dobře míněné poznámky. Díky nim jsem provedl několik korekcí, které zlepší konstrukci pece a ulehčí její stavbu.

Ještě k té žule. Můžete mít pravdu v tom, že se může drolit. Bavil jsem se ale na to téma s člověkem, který obchoduje s kameny a ten mi řekl, že je to jen málo pravděpodobné. Pokud by přesto k významnému poškození došlo, nebude z hlediska konstrukce, bez porušení klenby atd., položit místo žuly žárobeton, jak ve svých radách zmiňujete.

K té keramické vazbě. Ta by možná byla také dosažitelná, ale muselo by se provést vyhřátí pece plynem. To by také nebyl kdovíjaký problém, protože PB hořáky jsou k takovému účelu snadno dostupné a plynu je kolik chcete. Ale otázka je, zda by to bylo smysluplné. Asi ne. Byla to jen moje chvilková úvaha, od které jsem upustil. Vodní sklo nebude třeba.

Ještě jednou vám děkuji za dobré připomínky, které mi dost věci ozřejmily a pomohly mi najít schůdnější řešení.

Připojit reakci
               

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
30.10.2016 17:36
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Pokud byste byl tak laskav, potřeboval bych ještě poradit, jaké cihly použít za základ akumulace tepla pod žulové dlaždice. Zvažuji použít vápenopískové. Nejsem si však jist, zda z hlediska tepelné akumulace budou vhodnější než klasické pálené.

Připojit reakci
                  

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


Jaroslav David (51) - xxx.xxx.168.59 (?)
30.10.2016 17:47
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

odpovím zatím dotazem - jakou funkci ta vrstva pod žulou má plnit? Má to být "akumulátor" nebo "isolátor"? Akumulátor musí být zespodu něčím isolovaný aby akumulovaná energie byla využita směrem do pece. Jinak z hlediska akumulace le malinko (ale opravdu jenom malinko) lepší pálená cihla. Jako isolační vrstvu po dni dejte plynosilikát.

Připojit reakci
                     

Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba


host - xxx.xxx.241.113 (?)
30.10.2016 18:27
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Má mít funkci akumulační. Izolační vrstvu bude tvořit SILCA 250 KM, s tepelnou odolností až 1200st. C.

Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky) >> | 1, 2 | Zobrazit celou diskuzi   
Založit nové téma Nápověda
  Název diskusního téma   Počet příspěvků   Datum   Počet návštěv
Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba131.2.20172639
Silikonový tmel - aby neztvrdl v tubě728.1.20172432
Nákup stavebního materiálu v Polsku125.1.201744197
Problém se sádrovou omítkou Knauf Rotband 137.12.20162204
(Ne)vytvrdnutí šamotové malty 1514.8.201630290
Spotřeba cementu při míchání betonu6529.7.2016235902
Jakou maltu na zdění krbu?623.7.20168466
Omítka na starou chalupu - kámen a kotovice214.7.20161298
Míchat maltu nebo pytlovaná směs6626.5.2016116345
Beton vs.kámen329.4.20161974
Složení vápené malty5710.4.2016106930
Jeřábová drážka323.3.20164321
Povrch betonového bazénu před folií121.3.20161331
Obložení umakartu sádrokartonem120.3.20161142
Lepení sádrokartonu623.11.20154736
Sádrokarton Norgips - zkušenosti?223.11.20155286
Čím vyzdít původní slepé okno v paneláku?1031.10.20155304
Nemrznoucí přísada do betonu1023.10.20155676
Beton do dvougaraze425.9.20154298
Pultrubka329.8.20152409
Komín517.8.20154230
Jak očistit zaschlou montážní pěnu...?29.8.20155724
Porobeton a unimalt29.6.20152717
Zatížení sádrokarton118.3.20152291
Základová barva - čím ředit813.3.20157799
Sádrokartonová předstěna37.12.20146142
Cihly z 19.století13.11.20142823
Koupelna v paneláku: Bude ytong dost silný?424.8.20144933
Zámková dlažba - cena pokládky220.8.20143978
Priprava malty2214.8.201480089
Povrchová úprava na ztracené bednění 1331.7.201419792
Zamezení drolení starých spár ve zdivu221.6.20144038
Oživení betonových cihel18.6.20143289
Omazání betonových schodů86.6.20149358
Jaký hliník na konstrukci?530.3.20144876
Chemické kotvy - styren zápach310.2.20144921
Drolení betonu619.11.201318288
Hart keramik - máte zkušenosti?130.8.20133738
Rada o složení betonu221.7.201311728
Opěrná zeď u potoka428.6.20136639
Další diskuze: 1, 2, 3  
Úvodní stránka | Informace o serveru | Podmínky užívání | Reklama | Podněty a připomínky
(c) Lupo Media 1999 - 2017
Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů